Steden met een H in de wolken - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Puck Jonkers - WaarBenJij.nu Steden met een H in de wolken - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Puck Jonkers - WaarBenJij.nu

Steden met een H in de wolken

Door: Puck

Blijf op de hoogte en volg Puck

22 Februari 2013 | Vietnam, Hội An

Joehoe, daar zijn we weer, deze keer vanuit Vietnam! Een nieuw land, nieuwe indrukken, andere mensen,  ander eten...
Maar eerst Hongkong. Hier kwamen we aan op 7 februari, net zoals 1000en andere mensen die met Chinees nieuwjaar in Hongkong wilden verblijven. Het duurde maar liefst 3 uur om de grens vanuit China naar Hongkong over te komen vanwege de drukte.
We verbleven in een hostel midden in de bruisende wijk Mongkok. Ons kamertje was maar liefst 2x2 meter en een badkamertje van nog geen 1m2. Redelijk normaal volgens de Hongkong-standaard.
Hongkong is vooral heel leuk als je veel geld hebt om te shoppen, echt alleen maar winkels met vanalles en nog wat, malls met gangen zover als je kan kijken en verschillende markten. De eerste dagen hebben we vooral rondgelopen en kijken kijken, niet kopen. Nou ja, Bart heeft wel een paar schoenen en blouse gekocht en een camerastatief, ik heb me wonderbaarlijk genoeg goed ingehouden! Verder zijn we met de langste roltrap ter wereld (800 meter) de berg op gerold en veel door de stad geslenterd.

10 februari was Chinees nieuwjaar en dit wordt in Hongkong groots gevierd! Op 10 februari hebben we eerst de Tian Tan Buddha bezocht op het eiland Lantau, de grootste bronzen buddha ter wereld (34 meter). Dit idee hadden 1000en anderen ook, er stond een rij van 3 uur voor de kabelbaan (de buddha zit hoog op een berg, hier gaat een kabelbaan naartoe met amazing views, ritje van 25 minuten).  Veel mensen bezoeken de buddha en het nabij gelegen klooster om te bidden voor het nieuwe jaar, vandaar de drukte. We kozen voor de bus, wachttijd 1 uur, 40 minuten heen rijden, 40 minuten op de berg (er was  helaas geen uitzicht deze dag, alleen maar wolken) en weer 40 minuten terug rijden. Goede besteding van de dag, gezien verder in Hongkong toch bijna alles gesloten was.
's Avonds was de fantastische International Chinese New Year Night Parade, een 2 uur durende optocht met verschillende internationale acts en lichtgevende wagens, prachtig!! Hier kan geen carnavalsoptocht aan tippen ;-)
11 februari was onze laatste en enige zonnige dag in Hongkong. We zijn naar de Victoria Peak gegaan op Hongkong Island, vanwaar je fantastisch uitzicht hebt over de stad. 's Avonds genoten van de 20 minuten durende vuurwerkshow boven de skyline, een knallende en spetterende afsluiter van ons verblijf in Hongkong.

Next stop: Hanoi, Vietnam!! Na een reis van zo'n 35 uur kwamen we 13 februari aan in Hanoi. Een verschil tussen Vietnam en China wordt aan de grens al duidelijk. Waar we aan de Chinese kant van de grens nog netjes in een rij opgesteld stonden voor de douanedesk, melden aan de Vietnamese kant 10 mensen zich tegelijk aan de balie en geven hun paspoort af. Vervolgens sta je even te wachten en krijg je effe later van de douane of van iemand anders die ook staat te wachten in de rij je paspoort terug. Stuk minder georganiseerd dus, maar dat maakt de sfeer ook wel weer relaxter!
14 februari waren we in de wolken op Valentijnsdag, we hebben wat door de stad geslenterd en lekker op terrasjes gezeten. In de stad was het relatief rustig, veel was nog gesloten ook i.v.m. de vakanties voor het Vietnamees nieuwjaar.
Vanuit Hanoi hebben we een 3 daagse trip gemaakt naar Halong Bay, dit was echt geweldig! Helaas was het weer net als in Hanoi dichtbewolkt en vochtig maar evengoed hebben we genoten van het geweldige landschap met zijn robuuste rotsbergen die overal uit het water steken. Halong Bay telt zo'n 2.000 eilandjes.
De eerste dag en nacht verbleven we op een boot, we bezochten een grot, beklommen een berg op een eilandje, hebben gekayakt, heerlijk gegeten, gekaart met fransen en een drankspelletje gespeeld met engelsen. De tweede dag bezochten we Monkey Island, een oester en parel kwekerij, een meer tussen ingesloten bergen waar je via een grotingang in komt en we fietsten op Cat Ba Island naar het dorpje waar we de tweede nacht verbleven in een superschattig klein huisje. Hier hadden we nog wat vrije tijd over in de middag dus besloten we samen met dezelfde twee fransen en een canadese en australier een wandeling te gaan maken. De route leidde ons een berg op maar door de dichte jungle-achtige begroeiing konden we niet echt zien wanneer we de top zouden bereiken. Het pad was steil en glad en we hebben vaak getwijfeld of we door zouden gaan, maar op het punt dat we het eigenlijk op wilden geven was daar dan toch de top... Yes! En het uitzicht, een en al... WOLKEN!! Niets te zien dus... De teleurstelling was groot, haha, maar toch een schouderklopje voor onszelf dat we de top bereikt hadden.

Na ons uitstapje naar Halong Bay hadden we nog een ander uitstapje van twee dagen naar Sapa wat bekend staat om zijn met rijstvelden bekleedde bergviews. We deden een trekking van twee dagen onder begeleiding van een bewoonster van een bergdorpje in traditionele kledij en zij was zo funny! De views waren helaas helemaal niet funny, we liepen weer echt in de wolken, het was megamistig met zicht tot maximaal 20 meter! Het eerste deel liepen nog een stuk of 10 vrouwen mee, super gezellig en lief allemaal! Uiteindelijk toen we afscheid van ze moesten nemen bleek natuurlijk dat ze ons vanalles wilden verkopen, beetje jammer dan he. Hebben we overigens niet gedaan.
We eindigden de dag in een homestay in een bergdorpje. Hier hebben we nog gezellig zitten kaarten met onze groepsgenoten uit wederom alle windstreken en zijn we een heerlijke warme chocomel gaan drinken in een barretje.
De dag erna was gelukkig een stuk minder mistig en toen zagen we pas hoe prachtig het hier was! We maakten nog een wandeling naar een ander dorpje en een waterval en bezochten de party (ter ere van de laatste dag van de vakantie) die aan de gang was in een van de dorpjes. Hier kwam iedereen uit omliggende dorpen op af, allemaal in traditionele kledij.
Zo mooi om te zien hoe de mensen hier leven, primitief, in harmonie en gezelligheid met elkaar maar toch heeft iedereen zijn geheel eigen ding op zijn perceeltje en huthuisje.
Na twee dagen keerden we weer terug met de nachttrein naar Hanoi waar we 's ochtends aankwamen en 's avonds weer de nachtbus naar Hue (voormalige hoofdstad van Vietnam) hebben gepakt. Die nachtbus was ook een ervaring op zich. We lagen met zijn 2en op een plek voor 3 personen, super! Maar boven ons hing een box waar heel hard het geluid van een in het Vietnamees nagesynchroniseerde film uit te horen was. En als je de Duitse gesynchroniseerde films vervelend vindt, nou... Dan is dit helemaal een ramp! 1 stem voor alle personages, zonder enige emotie of wat dan ook. Zo jammer dat het gewoon grappig is, haha! En na de film werden er een stuk of 4 verschillende dvd's van de Vietnamese Marianne Weber op gezet... We vielen er mee in slaap en werden er om 6.00 's morgens weer mee wakker. Bart heeft niet vaak een ochtendhumeur maar deze ochtend was het brompot nr. 1, hahaha! Maar verder was het een prima rit.
In Hue hebben we de dag doorgebracht, en vanochtend zijn we met de bus weer doorgegaan naar Hoi An, hier zijn we net aangekomen. Het weer is hier een stuk lekkerder! Zonnetje, wat wolkjes, lekker windje, zo rond de 25 graden. Hoi An ligt vlakbij het strand, daar zijn we zo aan toe na de drukte van de steden en alle actieve en drukke reisactiviteiten, het wordt onze vakantie in de vakantie! ;-)

Vietnam bevalt in ieder geval super! Toch weer heel anders dan China, mensen lijken ook opener al heeft dat er denk ik vooral ook mee te maken dat mensen hier redelijk engels spreken en het dus mogelijk is om een gesprek of iets wat daarop lijkt met hen aan te gaan.  Daarnaast zeggen ook meer mensen op straat spontaan 'hallo!'  als je voorbij loopt maar aan de andere kant tref je hier ook veel meer mensen die je iets aan willen smeren en dit 10 keer blijven doorvragen nadat je nee hebt gezegd wat soms heel irritant is. Maar daar moeten we maar aan wennen want dat zal voorlopig nog wel vaker gaan gebeuren.

Nou, genoeg leesvoer weer om het weekend mee door te komen, leuk als je dit zinnetje nog leest en niet halverwege bent afgehaakt ;-)
De foto's volgen later weer, dank aan mijn broertje Jos die deze steeds voor ons bij de blog plaatst aangezien de internetconnecties hier het op de een of andere manier steeds niet toelaten...

Fijn weekend en tot het volgende bericht!
Bart en Puck

• 22 Februari 2013 - 08:44

Michelle:

Super weer om al jullie avonturen te lezen, wat een ervaringen! Heel leuk geschreven ook! Geniet van jullie tijd in hoi an! X

• 22 Februari 2013 - 08:45

Mariet:

Ha puckie en bartje,
    Weer ein leuk verhoal, geweldig um te leaze. Bin beniejd wat ge veur kleijer loat make.
    Maar iers, geniet effe van de rust in hoi an. Doot an de groete truuk......
    Dieke kus.

• 22 Februari 2013 - 08:51

Nishanthi:

Hi Puck en Bart,

Het klinkt weer allemaal super! Jammer van die wolken, kan me de teleurstelling helemaal voorstellen... ! Nu dus lekker genieten van het zonnetje en de blauwe lucht.
    En ja het was weer genoeg leesvoer, maar super leuk om te lezen ;-)
    Have fun en groetjes vanuit het koude kikkerlandje (gelukkig nog maar voor even..)
    Xxx

• 22 Februari 2013 - 09:06

Monique V Heck :

Ha, jullie twee, heerlijk om dit te lezen en zo een beetje tekst te hebben bij foto's. Een fijne vakantie in de vakantie gewenst, niet te lui en veel plezier. Monique

• 22 Februari 2013 - 09:12

Annemie:

Yoehoe Puck en Bart!
    D'r is ein schriefster aan dich verlaore gegaon Puck! Leuk wie se det allemaol aan os euverbrings!
    Ondertösse heb geej toch auk waal wat geliërd nao die "thee-ceromonie". Geniet now lekker van zon, zië en strand! In aafwachting van de ongetwiefeld moeije foto's.....
    hiël vuël groete,
    Hoi(je) An(nemie) xxx

• 22 Februari 2013 - 09:16

Christien En Jan:

Joehoe....we horen je het roepen Puck! Wat heerlijk om mee te lezen met je prachtige verhalen en al die details van het weer, de wolken, het cultuurverschil tussen deChinezen en Viëtnamezen We zitten in gedachten weer even op de plekken. De hoogste roltrap ter wereld zijn we ook geweest en...wat goed Puck dat je je zo in kan houden in Hong Kong. Valt niet mee daar, haha, maar wij kopen daar ook nooit wat hoor! Wat zo leuk is om te lezen, dat jullie het zo relax vinden in Viëtnam. Ben heel benieuwd wat aan het eind van jullie speurtochten jullie het meest in je gedachten blijft! Jammer van de bewolking, heel jammer is dat voor de foto's.
    xxx Christien en Jan

• 22 Februari 2013 - 09:40

Loes:

Wat een avonturen, heerlijk! Top dat jullie het zo goed bevalt, ben nieuwschierig naar de foto's... Geniet er lekker van en kijk nu al uit naar de volgende update. Dikke kus

• 22 Februari 2013 - 11:22

Maurice:

Wauw, sounds good! Echt tof om weer allemaal te lezen....haha bart met een ochtendhumeur....lekker is dat.
    Keep it up! Enjoy! Post pics & keep us posted ;). Groeten vanuit het grijze, grauwe, natte sneeuwerige nederland ;)

• 22 Februari 2013 - 12:11

Jansuh:

wat een leven!! enjoy!! ;)

• 22 Februari 2013 - 13:43

Canard:

Mooohhhh, ik wil ouk komme!
    xxx

• 22 Februari 2013 - 15:06

May:

JOEHOE....wat een heerlijk verhaal weer. Die kayak tocht in Halong Bay had ik best wel mee willen varen. Ben beniewd naar de foto's.
    Geniet maar lekker van het zonnetje want hier is het nog steeds brrrr en er vallen nog af en toe sneeuwvlokjes uit de lucht.

• 22 Februari 2013 - 16:30

Tamara:

geweldig om te lezen en ook zeer herkenbaar! Haha. Geniet!!! Groetjes Tamara

• 22 Februari 2013 - 16:31

Zeetje:

Geweldig jullie verhaal .We kijken al uit naar `t volgende .Geniet maar lekker hier is `t erg koud.Dikke knoevel.

• 23 Februari 2013 - 09:57

Marjolein Arts:

Hoi!

Al veel ondernomen zeg....heel erg leuk om te lezen!
    Jullie genieten met volle teugen, tof!

Ben benieuwd naar het volgende verslag:)

gr. Marjolein

• 24 Februari 2013 - 19:45

Tonnie Meelkop:

Ha Puck en Bart,

Weer ein geweldig verslaag, als ik ut laes zeen ik ut veur mich, good geschreve Puck!!!
    Vuul plezeer en ik kiek oet nao ut volgende verslaag!!! xx Tonnie

• 24 Februari 2013 - 21:32

Imke:

Ha Bart en Puck!

Het klinkt weer geweldig! Tja, die bewolking hebben we hier ook al weken, alleen valt er bij ons steeds sneeuw uit... Ik verlang inmiddels ook naar 25°C!

Groetjes, Imke

• 28 Februari 2013 - 21:55

Ludo Van Soest:

hoi, prachtige verhalen en geweldige foto's, geniet er nog maar lekker van.
    gr ludo

• 06 Maart 2013 - 08:48

Toos Arts:

Ha die Bart en puck .
    Wat maak geej veul mei in eine korte tied ,maar good dat geej verslagen mak ,kin ze nog ens nao geniette als geej weer thoes ziet . Prachtige kiekjes aok nog .Fijn um te zeen en te laeze zo vanoet Hout blierick Zeen weej aok nog ens wat van de mooje aarde !!!