Buddha's, panda's en de verschrikkelijke grot - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Puck Jonkers - WaarBenJij.nu Buddha's, panda's en de verschrikkelijke grot - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Puck Jonkers - WaarBenJij.nu

Buddha's, panda's en de verschrikkelijke grot

Door: Puck

Blijf op de hoogte en volg Puck

07 Februari 2013 | Hong Kong, Hongkong

De afgelopen twee weken waren erg relaxed. Na het fantastische Jiuzhaigou zijn we verder gereisd naar Chengdu, hier bleven we 5 dagen. Het weer was hier heerlijk, zo rond de 18 graden.
We zaten in het Lazy Bones Youth Hostel, beste hostel tot nu toe. Op vrijdag toen we aankwamen was er al direct een free dumpling party. Zelf dumplings maken en opeten natuurlijk. Was erg lekker en gezellig!
We zijn vanuit Chengdu een dag naar Leshan geweest, hier heb je de grootste Buddha ter wereld, 71 meter hoog. Ook leuk om gezien te hebben.
Op maandag deden we mee met de gratis walking tour van het hostel. We kwamen in straatjes waar we normaal niet zouden komen en aten lunch met de nonnen in het nonnenklooster. Tijdens de walking tour leerden we engelsman Pete kennen, Chineesje Jessica en haar Amerikaanse vriend Nate en Duitser Hagi. Na de walking tour bleven we hangen in People's Park en hier leerden de rondleiders ons het Chinese spel Mahjong. Dit hebben we dan ook de rest van de middag gespeeld. Ondertussen kon je ook je oren eens goed schoon laten maken door een mannetje met oorgereedschap zoals je nog nooit gezien hebt.
Aan het eind van de middag nam Jessica ons mee naar een hotpot restaurant want dit wilde ik graag eens proberen. Dit is typisch Chinees, eigenlijk fonduen met kokend water waar allerlei kruiden in zitten. In elk deel van China wordt dit op een andere manier gedaan en in Sichuan (provincie waar Chengdu in ligt) is de hotpot vooral heel pittig. Wij hadden de lichtste versie en dit was voor de meesten van ons al te heftig, haha!
De dag erna gingen we naar het panda breeding center, ooooh wat zijn panda's toch schattig! Hier zitten 86 panda's. We waren er 's ochtends vroeg omdat ze dan het meest actief zouden zijn... Het enige wat ze doen is liggen, bamboe eten (tot wel 40 kilo bamboe per dag, eten gemiddeld 14 uur per dag) en slapen (gemiddeld 10 uur per dag). Veel actie hebben we niet gezien en als dat dan al het actiefste moment van hun dag is... Haha, wat een leven...

Op woensdag hadden we een vlucht naar Guilin om van daaruit met de bus verder te reizen naar Yangshou. Hier bleven we 6 dagen. Yangshou is een erg toeristisch plaatsje in een prachtige omgeving met Karstgebergten. Ook hier hadden we een perfect hostel midden in het centrum, met rooftop bar met mooi uitzicht op de Lirivier. Het weer was ook hier lekker, rond de 20 graden, 10 graden warmer dan normaal rond deze tijd van het jaar. Toch zie je veel chinezen in winterkleren en een dikke jas! We hebben ons laten vertellen dat dat komt omdat anders hun innerlijke balans, hun ch'i, niet meer klopt.
We hebben twee dagen een fiets gehuurd en rondgefietst, met een bamboeboat over de Lirivier gevaren, Moonhill beklommen en veel uitgeslapen en lekker rustig aan gedaan. We hebben ook de cormorant fishing show gezien, een toeristische bedoeling maar heel apart. Het is een traditionele manier van vissen. Een visser maakt gebruik van aalscholvers die vis vangen maar omdat deze vogels een touwtje om hun nek hebben, kunnen zij de vis niet doorslikken. De visser haalt vervolgens de vis uit de nek van de vogel. Op zich slim bedacht...
Ook de engelsman Pete hebben we in Yangshou nog twee keer getroffen, hij doet ongeveer dezelfde route als wij alleen in een wat hoger tempo.
De laatste dag in Yangshou heb ik meegedaan aan een Chinese cooking course, ook erg leuk. We bezochten eerst de markt, waar je behalve veel groenten en fruit ook allerlei soorten vlees en vis kunt krijgen, zowel dood als levend. Hele hokken met kippen, konijntjes, ganzen, maar ook flinke padden, schildpadden en... Honden!! Je zag gehele dode honden aan een haak hangen en daarachter zie je dan een kooitje met vijf zielig kijkende honden zitten. Veel dieren worden daar ook ter plekke geslacht en ontleed dus je hoort continu het geluid van hakkende messen om je heen, een interessante ervaring moet ik zeggen... 's Middags ben ik natuurlijk met Bart terug gegaan, dit moest hij toch ook even gezien hebben.
De kookles was verder trouwens ook erg geslaagd en lekker natuurlijk. En ik ben nog naar de Kissing Fish Spa geweest terwijl Bart de straat op ging voor het knippen van foto's.

Na Yangshou zijn we nog een dag naar Guilin terug gegaan want hier wilden we graag nog naar de Reed Flute Cave, we hadden gelezen dat dit bijzonder moest zijn... Helaas was dit een teleurstelling! Je betaalt al 90 yuan entree per persoon (ca . 11 euro, ter vergelijking: een hele dag Jiuzhaigou kost 80 yuan) en je moet met een tour mee, geen engels, als een razende door die grotten heen dus geen tijd om mooie foto's te knippen en binnen een half uur stonden we weer buiten. Ach ja, we hebben het wel weer gezien maar de grotten van Hotton in Belgie vond ik leuker, haha!

Guilin was onze laatste verblijfplaats in China. We wachten nu op ons vliegtuig naar Shenzhen en van daaruit kunnen we de bus pakken naar Hong Kong! Daar gaan we Chinees nieuwjaar vieren terwijl onze thuishaven zich volop in het vastelaoves-feestgedruis stort.

Veel plezier voor iedereen die gaat vieren, alaaf!!
Tot het volgende bericht.
Bart & Puck.

• 07 Februari 2013 - 18:18

Mariet:

Ha Puck en Bart,
    Alvast gelukkig nieuwjaar, zou er ook zoveel vuurwerk afgestoken worden zoals de Chinezen hier doen???
    Veel pleziel!

• 07 Februari 2013 - 18:24

Hé Bart en Puck,
    We hebben genoten van jullie China verhalen en het leukste vonden wij natuurlijk Yangshuo, waar wij ook dezelfde fietstocht hebben gedaan. Een prachtige land met mensen, die je blijven verrassen, al ik het maar met de honden. Wij hebben letterlijk gezien, dat er 3 varkens werden geslacht en geroorsterd. De berg op liepen er varkens heerlijk ontspannen om ons heen en boven aan de berg hoorden we een enorm geschreeuw. Dat waren dus de varkens die geslacht werden.
    Nu gaan jullie dus weer nieuw jaar vieren. Dus als jullie terug komen lopen jullie een beetje achter, haha..
    We wensen jullie een hele goede reis weer naar Hong Kong. Ook daar zul je je ogen uitkijken, maar dan op een andere manier! We reizen wel weer verder met jullie mee,
    lieve groetjes Christien en Jan

• 07 Februari 2013 - 18:44

Teddie:

Pucky en Bartje!!!
    Wat leuk allemoal!
    Gen foto's dit kier? Ouk neet van de hundjes? Zielig!
    Nou vuul plezeer in Hong Kong en vast een gelukkig Niejoar!!
    xxx

• 07 Februari 2013 - 19:06

Jessie Bosch:

wat een verhalen geweldig zoeen kookles lijkt me wel leuk, maar geen hond wat zielig. en wat een mooie fotos.alaaf jessie

• 07 Februari 2013 - 19:57

Zeetje:

Wat een leuk verslag weer .Geniet er van dikke knoevel.
    Nog `n Chinees Zalig Nieuwjaar.

• 07 Februari 2013 - 20:54

Loes:

Ha mupkes! Goed onthouden he puck die kookles; ben benieuwd of je het in NL ook kunt
    maken;) zal een biertje voor je drinken met de carnaval! Veel plezier!!!! X

• 07 Februari 2013 - 21:44

Resi:

Lekker vers vlees in ieder geval, bah bah gruwelijk die hondjes! Blijf vooral deze voor hun cultuur normale dingen schrijven,is erg interessant en leuk om te lezen! Geniet ervan daar!! X

• 08 Februari 2013 - 12:34

May:

Wat een "heerlijk" verslag weer, ik zie en lees dat jullie ook in China jullie hobby's kunnen beoefenen...Puck koken en eten.....Bart slapen en fotograferen.
    Groetjes en dieke knoevel xxx

• 08 Februari 2013 - 17:03

Maarten:

Wel goed dat jullie ook de foto's plaatsen die sommige mensen als 'schokkend' kunnen worden ervaren. Ben je zelf niet benieuwd hoe een hondenkarbonaadje smaakt?

• 10 Februari 2013 - 09:04

Ine:

Alvas ein gelôkkig niej jaor en tegeliek alaaf!
    Kei leuk um te leze! Xx
    Proos!