Welcome to China! - Reisverslag uit Lanzhou, China van Puck Jonkers - WaarBenJij.nu Welcome to China! - Reisverslag uit Lanzhou, China van Puck Jonkers - WaarBenJij.nu

Welcome to China!

Door: Puck

Blijf op de hoogte en volg Puck

20 Januari 2013 | China, Lanzhou

Ni hao!

Ondertussen zijn we alweer twee weken weg, twee weken vol nieuwe indrukken en ervaringen zijn voorbij gevlogen! Terwijl we dit verhaal schrijven wachten we op de bus naar Xiahe, die vertrekt over 3 uur. We hebben net een treinreis van 18 uur achter de rug en zo nog 5 uur met de bus tot we op de plaats van bestemming aankomen.
Xiahe is een bergdorp, het ligt op 2.920 meter hoogte. Hier is een Tibetaans monnikenklooster met 1.200 monniken. Schijnt heel indrukwekkend te zijn dus daar gaan we eens een kijkje nemen.

We begonnen twee weken geleden in Shanghai. De reis is prima verlopen, in Shanghai aangekomen bepakt en bezakt zoekende naar ons hostel werden we door Chinezen begroet: Welcome to China!
De zoektocht naar het hostel duurde wel even maar nadat een paar niet engels sprekende straatvegers ons naar de taxi hadden verwezen, hadden we het snel gevonden. Het hostel was prima, alleen wat koud en tochtig. In Shanghai zijn verwarmingen en dubbel glas zeldzaam. Maar onder de dekens was het lekker warm :-) Hier hebben we de eerste twee dagen dan ook vooral onder gelegen tijdens het verwerkingsproces van onze jetlag. Het is hier 7 uur later dus de eerste dagen kwamen we er maar moeilijk uit.

De eerste dag in Shanghai begon gezellig. Tijdens een wandeling over 'the Bund' (boulevard langs de rivier met prachtige skyline) kwamen we een paar schattige Chinese meiden tegen die vroegen of we een foto van hen wilden knippen. We raakten met hen aan de praat, in tegenstelling tot veel Chinezen was hun engels prima! Ze vertelden over een Chinees theefestival dat ergens aan de gang was en we gingen met hen mee. We kwamen in een gebouwtje terecht en kregen daar een traditionele theeceremonie. We proefden verschillende soorten thee, kochten het lekkerste smaakje en kregen nog een doosje thee van de meiden cadeau.  Wat lief! Toen kwam de rekening: 700 yuan voor ons 2'en, dat komt neer op zo'n 85 euro... De drie meiden keken er niet van op, zij betaalden zelfs ieder 800 yuan! Nou ja, het zullen wel normale prijzen zijn, volgende keer toch maar effe de prijs vragen van tevoren. We liepen nog met de meiden mee terug naar de bund, namen afscheid en zij namen nog een foto die ze zouden mailen, hartstikke gezellig was het geweest...
's Avonds bij het doorlezen van de lonely planet zagen we dat er werd gewaarschuwd voor engels sprekende studenten die je uitnodigen voor een thee-ceremonie.... Oh nee!!!  Daar zijn we dus mooi ingetrapt, hahaha! Toen waren we wel effe goed wakker geschud, een dure les maar misschien wel nodig.

Verder hebben we in Shanghai vooral rondgewandeld, naar het museum geweest, 88e verdieping van Jinmaotoren geweest. Shanghai is behoorlijk modern en westers, mooie overgang tussen Nederland en China dus. Na 5 dagen hadden we het wel gezien en hebben we zondag de trein gepakt naar Peking. En Peking was echt fantastisch! Een aanrader voor iedereen. We bezochten de Verboden Stad, Tiananmen Square (grootste plein ter wereld, passen 1 miljoen mensen op), Temple of Heaven, Zomerpaleis, dagtrip Chinese muur, Olympisch stadion, markt met heeeeeeerlijke eetkraampjes maar ook schorpioenen, zeesterren en andere dingen die we niet konden thuisbrengen. En heel veel gelopen, de hele dag door, zelfs over een bevroren meer gewandeld. In Peking was het lekker fris, rond de 0 graden. Shanghai was ca. 5 tot 8 graden. In Peking zijn verwarmingen gelukkig wel standaard dus konden we in het hostel iedere dag weer lekker op temperatuur komen. Met een collega van Bart die hier woont hebben we Pekingeend gegeten en vrijdag ook met hem mee geweest naar een spellenavond met zijn vrienden. Het spel werd een drankspelletje dat eindigde in het nachtleven van Peking met als gevolg dat we dus met een enorme kater de 18-urige treinreis tegemoet gingen. De eerste 6 uur waren redelijk relaxed, vervolgens hadden we 4 uur overstaptijd naar een ander station in Xi'an. Daarna zaten we 8 uur op hardseats, de goedkoopste plaatsen van de trein omdat het verder helemaal vol zat. Dit was minder relaxed, hutjemutje op elkaar en echt lekker slapen (dit was 's nachts) deden we niet. Maar goed, nog een stukje met de bus en dan hopen dat we snel een plekje bij een hostel vinden om bij te komen en op te warmen. We merken dat de mensen hier al minder stads zijn en alles ziet er wat viezer en rommeliger uit. In Peking en Shanghai was alles heel netjes, schoon en goed onderhouden. We hebben hier vandaag (in Xi'an en Lanzhou) nog geen mooi gebouw gezien. Maar goed dat we op doorreis zijn dan ;-)

We vermaken ons dus goed bij de Chinezen. Wat een geweldig volk is het, heel aardig, behulpzaam ook al spreken ze geen woord engels, we zijn tot nu toe overal gekomen waar we zijn moesten. Als je één iemand vraagt en die snapt het niet meteen, komen er meteen nog 5 anderen bij staan en dan komen we er samen wel uit, haha! Zeker een voordeel dus dat er overal veel mensen zijn en het tot nu toe overal druk is.
Aparte gewoontes zoals ongegeneerd roggelen en spugen beginnen langzamerhand ook te wennen. Dat roggelen is echt... heel apart zullen we maar zeggen, al helemaal als je een vrouw het hoort doen. Ze komen ook echt van diep, ik had in mijn leven nog nooit zoiets gehoord. Ik zal proberen te oefenen, als ik terug ben, kan ik het misschien ook zo goed ;-)
Overigens zijn wij voor de Chinezen ook bijzonder, zo zijn we al een paar keer op de foto gevraagd en hebben we verschillende Chinezen betrapt op het stiekem maken van foto's met hun telefoon, hahaha!

Nou, ik denk dat jullie nu aardig bijgepraat zijn over onze indrukken en ervaringen. Op naar de rest van het avontuur!

Heel veel liefs, groetjes,
Bart & Puck

• 20 Januari 2013 - 12:28

Mariet:

Hallo Puck en Bart,
    Eindelijk een bericht van jullie (hoewel wij thuis wel op de hoogte gehouden worden), klinkt geweldig, Peking. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Temperaturen zijn vergelijkkbaar met temperatuur hier, vandaag zal het de hele dag sneeuwen.
    Succes met roCHelen!!!!!
    Dikke kus, mariet

• 20 Januari 2013 - 12:47

Monique Van Heck:

Hallo Puck en Bart,
    Bedankt voor dit leuke verslag, zo reizen wij ook een beetje mee.
    Succes en groetjes uit een WIT Venlo .
    Monique

• 20 Januari 2013 - 12:48

May:

Hallo Puck en Bart

Na alle watsapp-jes nu dan ook een bericht op je site. Aan de foto's die jullie stuurden te zien hebben jullie inderdaad al heel veel gezien en meegemaakt. geniet er maar van en doe nog maar veel ervaringen op. Wij volgen jullie op afstand.
    Dieke knoevel May

• 20 Januari 2013 - 13:36

Marlies:

Puckske en Bart,

Wat een geweldige verhalen weer!
    Geniet ervan en doe voorzichtig!

Dikke x, Marlies

• 20 Januari 2013 - 13:36

Michelle Jacobs:

Hoi puck en bart! Klinkt goed allemaal! Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet nog van jullie mooie reis! Xxx

• 20 Januari 2013 - 14:00

Francoise Soree:

Hallo Puck en Bart, wat een enorme ervaring, heb ik alleen uit boeken. Geniet van jullie reis en....wat je gezien hebt nemen ze je nooit meer af!. Groetjes, Françoise

• 20 Januari 2013 - 17:17

Marjolein:

Hoi!

Geniet van jullie reis samen!
    Ben benieuwd naar het volgende "avontuur"!

gr. Marjolein

• 20 Januari 2013 - 17:56

Rob:

Hoi Puck & Bart,
    Leuk jullie reisverhaal te lezen, ik blijf jullie volgen :-)
    Fijne reis, verder!
    Groetjes, Rob

• 20 Januari 2013 - 18:22

Zeetje:

Erg leuk jullie reisverslag we genieten ervan en blijven jullie volgen.Dikke knoeven uit Venlo.

• 20 Januari 2013 - 19:03

Imke:

Ha Puck en Bart!
    Leuk te lezen hoe het jullie vergaat! Ook leuk die oplichterstruc, ook wij trapten er direct na aankomst in Kenya in, voor een iets minder bedrag weliswaar, maar wij voelden ons ook ERG DOM!!! Haha!
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag! A.u.b. niet pas over 2 weken ;-)

Groetjes, Imke

• 20 Januari 2013 - 19:17

Toos Arts:

Ha Puck en Bart ,leuk um och te volgen .Kan ik der ein bietje ein veurstelling van maken en wat leuk um te laeze ,geej schrief ut leuk en boeiend op .
    Veul reis plezeer en geluk met alles !!
    Trap mar neet mier in engels sprekende maedjes he !
    Tot weer Toos

• 20 Januari 2013 - 19:37

Lisanne:

Haaa puck en bart, super om te lezen allemaal! Geniet er maar van.. En bart ik zou gewoon wat langer blijven dan 3 maanden.. Kijk wat je anders allemaal mist;)
    Liefs lisanne en luc

• 20 Januari 2013 - 20:13

Jack En Martha:

Net terug van de wilmertjes in h. blerick
    Jullie missen de hele lekkere taart die Jantje heeft gemaakt. het smaakt naar... met een borreltje erbij was verrukkelijk. geniet daar ook maar wij reizen met jullie mee,wel zo gemakkelijk kost niks....
    Jack en Martha

• 20 Januari 2013 - 22:53

Tamara:

Geweldig om te lezen! En wat een ervaringen al (en lessen). Geniet van jullie tijd! Groetjes

• 21 Januari 2013 - 08:31

Annemie & Bert:

Hi Puck en Bart!
    Leuk zo'n lekker lang reisverslag! In die twee weken al zoveel gezien en meegemaakt! Kijken nu al weer uit naar het volgende bericht....Blijf wel alert op die chinezen!
    Heel veel groeten,
    Annemie & Bert

• 21 Januari 2013 - 09:44

Loes:

Ha mupkes!
    Wat een tof verhaal weer, je hebt ff het gevoel dat je er zelf bent!
    Veel plezier nog xxxx loes&benny

• 21 Januari 2013 - 11:56

Fabian:

Hoi Puck en Bart,
    Geweldig wat een leuk verhaal, geniet en wij volgen het op de voet.
    Heel veel groetjes Antoine en Fabian.

• 21 Januari 2013 - 12:59

Tonnie:

Ha Puck en Bart,

Wat een geweldig verslag, leuk om te lezen. Ik hou het in de picture!! Veel plezier, Geniet ervan!!

xx Tonnie

• 21 Januari 2013 - 17:56

Teddie:

Joehoeee!!! Te gekke bril! hihi xxx

• 21 Januari 2013 - 18:20

Sanul:

Ni hao Puck en Bart,
    Wat een leuk reisverslag, ik ga proberen jullie bij te houden met lezen want China staat ook op mijn to-go lijstje van dit jaar!
    Heel veel plezier, geniet van alles (maar dat doen jullie wel zo te lezen) en succes met het de cursus rochelen voor beginners ;-)
    Sai chen! (ofzoiets)

• 22 Januari 2013 - 09:56

Jessie:

Hoi Puck en Bart ,
    jaloers wat een ervaring, was dit er maar geweest toen wij jong waren.
    Zo lekker reizen en van andere culturen snuiven. geniet ervan en schrijf wat vaker. Jessie
    groetjes

• 22 Januari 2013 - 17:15

Paul Meerts:

Tja, echt goed engels sprekende chinezen willen altijd wat van je! Ik heb het 10 jaar geleden zelf ook gehad in Beijgin een "officieel" perkamet schilderij voor ruim 120 euro ..whaa schrik.. Shit..! Dus wil iemand je de weg wijzen, Pas dan op je beurs en neem je voor niets te kopen. Verder heel veel plezier daar!

• 22 Januari 2013 - 17:53

Yvonne Haagmans:

Hoi Puck en Bart,

Klinkt allemaal super! Zal een hele ervaring zijn!
    Geniet ervan daar!

xx

• 23 Januari 2013 - 13:45

Gertie En Sjaak:

Hoi Puck en Bart
    Na enkele verhalen van Jan en May te hebben vernomen, werden we toch wel nieuwschierig.
    En zijn eens uitgebreid in jullie reisverslag gekropen. Leuk hoe jullie de ervaringen omschrijven.
    Dat jullie het naar de zin hebben blijkt wel uit de verslagen. En als jullie weer terug zijn wil ik de thee best eens proeven!!! Met baily"s taart van Jan......
    Heel veel groetjes en geniet van deze geweldige reis.
    Gertie en Sjaak (Jan zoel zegge de achter buurt)

• 23 Januari 2013 - 18:48

Dorrie:

Leuk, leuk!!!
    Geniet van deze mooie tijd. Het is een ervaring om nooit te vergeten!

• 27 Januari 2013 - 19:30

Ton En Ans Wilmer :

leuk om te lezen wat jullie allemaal wat meemaken.
    geniet ervan!!
    Ton en Ans

• 27 Januari 2013 - 23:03

Ruud Martens:

leuk te horen dat jullie dingen mee maken, geniet er van en neem het in je op.

Gr Ruud